Subject: FW: VV määruse eelnõu ""Nõuded laste toitlustamisele haridus- ja sotsiaalteenuste osutamisel ning püsi- ja projektilaagris"
From: "Info - SOM" <[email-masked]>
To: "Info - SOM" <[email-masked]>
Date: Thu, 5 Jun 2025 14:10:53 +0300

From: Kersti Raenok <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Sent: Tuesday, June 3, 2025 5:00 PM
To: Ingrid Põldsaar - SOM <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Cc: Olga Gurjanova <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >; Leena Albreht
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >;
Agne Ojassaar <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Subject: VV määruse eelnõu ""Nõuded laste toitlustamisele haridus- ja
sotsiaalteenuste osutamisel ning püsi- ja projektilaagris"

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere!

Terviseamet on tutvunud Vabariigi Valitsuse määruse „Nõuded laste
toitlustamisele haridus- ja sotsiaalteenuse osutamisel ning püsi- ja
projektilaagris“ eelnõuga ning edastab järgmised tähelepanekud.

1.	Amet soovitab eelnõu paragrahv 1 lõiget 1 täiendada sõnade
„Määrusega kehtestatakse nõuded“ järgi sõnaga „laste“  kehtestades antud
lõike järgmiselt: „(1) Määrusega kehtestatakse nõuded laste
toitlustamisele ja selle dokumenteerimisele lastehoius ja lasteaias,
statsionaarse õppega üldhariduskoolis ja kutseõppeasutustes, lastele
sotsiaalteenuse osutamisel ning püsi- ja projektlaagris, kus toitlustamine
on korraldatud (edaspidi koos laste- ja haridusasutus). „
2.	Määruse eelnõu § 4 lg 3 teine lause sätestab, et ühegi toidukorra
kahe nädala keskmine energiakogus ei tohi ületada 40% lasteaia
päevaenergiast. Ameti hinnangul võiks olla sätestatud ka minimaalne
energiakoguse norm (%), mis oleks heaks indikatsiooniks toidu pakkumisele
ühtlasema energiakogusega, välistades nn liiga väikese toidust saadava
energiakogusega päevi.
3.	Määruse eelnõu § 9 lg 1 sätestab, et erinevaid köögivilju,
sealhulgas kaunvilju, pakutakse iga päev. Seletuskirja kohaselt kehtiva
õigusega ei ole sisulisi muudatusi tehtud, samas hetkel kehtivas
sotsiaalministri määruses nr 8 „Tervisekaitsenõuded toitlustamisele
koolieelses lasteasutuses ja koolis“ kehtib nõue, et köögivilju (välja
arvatud kartul) pakutakse iga päev, sealhulgas kuumtöötlemata kujul
vähemalt kaks korda nädalas. Amet soovitab seletuskirjas täpsustada, kas
eelnõuga peetakse silmas kuumtöödeldud või töötlemata köögivilju või
mõlemat ning vajadusel selguse huvidest tuua välja, et kuumtöötlemata
kujul köögivilja pakkumise minimaalset nõuet enam ei ole.
4.	Määruse eelnõu § 11 lg 2 kohaselt pudru valmistamiseks kasutatavat
piima ei arvestata lõikes 1 nimetatud koguste hulka. Kuna mitmete teiste
toitude valmistamisel kasutatakse samuti suures koguses piima (nt supid,
kastmed), palub amet täpsustada, kas sama põhimõte kehtib ka nende roogade
puhul või mitte.
5.	Määruse eelnõu § 15  lg 2 on toodud mahla ja veega lahjendatud
mahla pakkumise võimalus joogina mitte rohkem kui üks kord nädalas, samas
seletuskirjas on mainitud mahla ja veega lahjendatud mahla pakkumine ka
magustoitude koostises. Palume antud juhul täpsustada, kumba on silmas
peetud.
6.	Määruse eelnõu § 17 lg 2 osas teeb amet ettepaneku kaaluda
võimalust täiendada tehnoloogiliste kaartide koostamise nõudeid selliselt,
et oleks tuvastatav kala, kana või liha sisaldus. Näiteks kui toiduks
kasutatakse kalatooteid (nt kalapulgad, fileepulgad jms), võiks
tehnoloogilisel kaardil kajastuda nende kala sisaldus. See aitaks tagada
parema jälgitavuse ning toetaks määrusega seatud eesmärkide täitmise
kontrolli, kuna ametil ei pruugi sisalduse tuvastamine olla alati
võimalik. Ameti hinnangul on tehnoloogilisel kaardil vajalik ka soola ja
suhkru koguse esitamine, kuna antud kaardi puhul on seletuskirja kohaselt
tegu ka nn juhisega uuele töötajale. Amet märgib täiendavalt, et toidu
jälgitavuse nõudeid kontrollib toiduseaduse alusel PTA. Samuti juhime
tähelepanu, et antud määruses sätestatud toidu tehnoloogiline kaart langeb
osaliselt kokku toiduseaduses sätestatud toidu valmistamisel toidu
tehnilise kirjelduse nõuetega, mis võib tekitada nt suurköögiks olevatele
toidukäitlejale täiendavat halduskoormust.
7.	Määruse eelnõu lisa 5 osas märgib amet, et nõuetes laste- ja
haridusasutustes pakutavatele toodetele on toodud näiteks:
„Valikpagaritooted, nt soolased ja magusad küpsetised – nõuded koostisele:
vabade, sh lisatud suhkrute sisaldus 0 g“ -ei ole arusaadav, milliste
omadustega tooteid selle all silmas peetakse.
8.	Määruse eelnõu § 18 sätestab nädala menüü avalikustamise nõude.
Ameti jaoks on järelevalve seisukohalt oluline tuvastada mh nõuetele
vastavusi, mis on kahe nädala või kuu põhised (nt eelnõu § 12 lg 4, lg 8,
lg 9; § 13 lg 1; § 14 lg 1). Palume selguse huvides eelnõud täiendada, et
kajastuks seadusandja nägemus selles küsimuses.
9.	Ministeerimi poolt korraldatud kaasamisüritusel anti selgitus
toitainete sisalduse kohta. Kohtumisel toodi välja, et menüüs ei pea olema
märgitud toitainete sisaldust. Samas viitab seletuskirja tabel 3, mis
käsitleb koolilõuna näidist, siiski toitainete sisaldusele. Palume antud
asjaolu täpsustada.
10.	Samuti palub amet kaaluda koolieine (pikapäeva eine) osas
esitatavate nõuete kehtestamise vajalikkust, sh hinnata järelevalve rolli,
võttes arvesse järelevalveressursside kulu ning seatud eesmärkide ja
kasutatavate vahendite tasakaalu. Arvestades Eesti olusid, ei pruugi
koolieinele nõuete kehtestamine ning nende täitmise üle järelevalve
teostamine olla põhjendatud ega vältimatult vajalik. Võrreldes koolilõuna
saajate arvuga on pikapäevarühmas viibivate laste hulk, kellele antud nõue
suunatud oleks, oluliselt väiksem. Seetõttu on ka võimalik mõju laste
terviseriskide vähendamisele läbi järelevalve teostamise piiratud ning
üldine mõju rahvatervisele pigem vähene. Selleks et toetada tervislike
toitumisharjumuste kujunemist ka nn pikapäevarühmades, teeme ettepaneku
käsitleda nende toitlustamist paindlikuma mudeli alusel, keskendudes
toitlustajate nõustamisele ja teadlikkuse tõstmisele (nt soovituste
koostamise ning koolituste korraldamise kaudu). Selline lähenemine
võimaldaks arvestada üheaegselt laste heaolu ning haridusasutuste
praktilisi võimalusi, säilitades fookuse tervisliku toitumise edendamisel.
11.	Kaasamisüritusel käsitleti samuti puhvetites ja müügiautomaatides
pakutava toidu müügivalikule kehtestatud nõuete kontrolli ning
Terviseameti võimalikku rolli selles protsessis. Juhime tähelepanu
sellele, et määruse § 1 lõige 3 sätestab üheselt, et käesolev määrus ei
reguleeri laste- ja haridusasutustes paiknevates puhvetites ja
müügiautomaatides pakutavat toitu. Õigusselguse huvides palume kaaluda
võimalust täiendada määruse seletuskirja, selgitamaks täpsemalt
seadusandja nägemust koolipuhvetite ja müügiautomaatide pidajate ning
teiste asjakohaste osapoolte (nt kooli, lapsevanemate ja
järelevalveasutuste) rollidest ja vastutusest.

Heade soovidega

Kersti Raenok

jurist

õigusosakond

[email-masked] <mailto:[email-masked]>

Terviseamet

+372 794 3500

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]
 <http://www.terviseamet.ee/> www.terviseamet.ee

Paldiski mnt 81, 10614 Tallinn

Käesolev kiri on mõeldud ainult kirja adressaatidele. Kui olete saanud
kirja ekslikult, palun teavitage koheselt selle saatjat ning kustutage
saadud kiri koos kõikide lisadega. NB! Juurdepääsupiirangu märkega
dokumentide avaldamine kõrvalistele isikutele on keelatud.